Så i tillegg til å ha er godt brukergrensesnitt og spennende produkter, er hastighet også avgjørende for om du lykkes med å selge via nettbutikk eller ikke.
Hva betyr hastighet for søkemotorresultater egentlig?
Googles algoritmer stiller en rekke krav til nettsider som de rangerer høyest i sine søkeresultater. Google streber alltid etter å gi sine bruker gode treff, som er relevant for det de søker på, og som gir en god brukeropplevelse. En nettsides hastighet er en faktor som blir stadig viktigere i denne sammenheng, dette ble varslet av Google selv i fjor.
Så hva er egentlig Core Web Vitals?
Core Web Vitals er benevnelsen på måleparametrene som Google rangerer etter. Core Web Vitals er altså et samlebegrep på tre slike måleparametere som sier noe om brukervennligheten og hastigheten på et nettsted. Disse ble innført av Google i 2021, for å kunne gi bedre brukeropplevelse ved Googlesøk. For en del butikker, førte dette til en lavere rangering i Googles søkeresultater. Hva består disse parameterne av:
Largest Content Paint (LCP)
Hvor lang tid tar det før brukeren av nettstedet får se elementer som er viktig? Det er spørsmålet LCP parameteren skal gi svar på.
Det er ikke så viktig at hele nettsiden har lastet alle elementer på kortest mulig tid, vi har lært at det er innholdet brukeren ser uten å scrolle på siden som er det viktigste. Derfor måler LCP hvor lang tid det tar før det største elementet, som er synlig uten scroll, er ferdig lastet på siden. Det er forventet at dette skjer på under 2,5 sekunder.
First Input Delay (FID)
Nå er det snakk om interaksjon på nettstedet og hvor lang tid tar det fra en bruker gjør en handling til siden utfører handlingen.
Google forventer at siden skal reagere på en interaksjon innen 100 ms. Er denne for høy, vil det skape frustrasjon for brukerne som igjen fører til at de klikker på samme aksjon flere ganger da de opplever at systemet ikke reagerer. Dette kan igjen føre til at det kan henge seg opp, da det kan bli for stor belastning på et nettsted.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Hvis du opplever at siden lagger mens den lastes inn, altså innholdet hopper eller flytter seg, så skyldes dette layout shift. Cumulative layout shift summerer hvor mange ganger dette skjer. Her burde scoren man oppnår være så nært 0 som mulig.
Hvorfor er dette viktig?
Det er ikke noe nytt at Google setter søkelys på brukervennlighet for sine kunder. Og det er ikke slik at en sideinnlastingstid alene vil gi deg dårlige plasseringer i Googlesøk, men den kan holde deg tilbake fra å rangere høyere. Det er både hastighet og generell brukeropplevelse som sammen har betydning.
Så spiller det faktisk en rolle hvilken bransje du opererer i, og hvordan konkurransen er i bransjen.
Google vil fortsatt ta utgangspunkt i andre elementer som går på brukervennlighet:
1. Er nettsiden mobilvennlig?
2. Finnes det elementer som dekker over viktig innhold, dette kan være popups etc.?
3. Har nettsiden misledende innhold?
4. Bruker nettsiden HTTPS?
Test nettstedet ditt
Det kan være lurt å teste eget nettsted for å finne ut hvordan du ligger an. Hvis nettstedet er for tregt, eller forsiden laster for sakte, kan det være en ide å gjøre grep. Siden algoritmen til Google ble oppdatert kan mange nettsteder ha opplevd fall i rangeringen.
Vi anbefaler å bruke Pagespeed Insights til å sjekke nettstedet sitt. Og mens du holder på, ta en titt på dine konkurrenter også. Det er verdt å merke seg at det vil være store forskjeller på nettbutikker og nettsider. Nettbutikker må kjøre en større mengde data og kontroller enn nettsider, som ofte bare gjengir statisk innhold. Dette krever selvsagt mindre kapasitet.
Vi tror du trenger å forbedre dine Core Web Vitals
Det som var godt nok tidligere er ikke nødvendigvis godt nok lengre. Vi har gjennom omfattende utvikling og forbedring av systemer og kontroller, optimalisert for Core Web Vitals. Mye av denne forbedringen går på hvordan det grafiske utrykket er implementert på nettsiden din. Core Web Vitals kan også være veldig påvirket av innhold på siden. For de fleste kunder kan det være et godt tidspunkt å se på et redesign av siden, mens for andre kan mindre forbedringer være tilstrekkelig.
Ønsker du å optimalisere din butikk, tar vi gjerne en gjennomgang av butikken din slik at vi sammen kan se på arbeidsmengde.
Ta kontakt på salg@unimicroweb.no for et uforpliktende tilbud.