Her er det du bør vite før vi møter den travleste salgsperioden
- Merker du dine produkt som "billigst", "rimeligst", eller til "laveste pris", så må dette stemme. For at man skal kunne påstå noe slikt, så må man kunne bevise at det. Det betyr at du må ha gjennomført prisundersøkelser som kan vise frem at dine produkter faktisk er rimeligst.
- Sørg for at oppgitt førpris er reell. Forbrukertilsynet legger til grunn at det er den laveste førprisen varen har hatt i perioden før salg og at varen må være solgt til førprisen i tilstrekkelig omfang.
- Vær tydelig på hvor lenge salget varer. Dette for å unngå at sluttkunder oppfatter markedsføringen villedende.
- Skill tydelig mellom varer som er på salg og varer som har ordinær pris
Dette er et kort sammendrag av veiledningen til forbrukertilsynet, men vi vil anbefale alle våre kunder til å sette seg inn i forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring her.
Disse tre punktene bør du tenke på i forberedelsene mot Black Friday og i den generelle driften.
- Tydelig prismerking på produktene i din nettbutikk
- Oppgi totalpris inklusiv gebyrer, avgifter og tillegg
- Oppgi riktig førpris
Brudd på de overnevnte reglene er i strid med markedsføringsloven, og kan føre til stans av salgs og rabattmarkedsføringen din og i verste fall få store økonomiske konsekvenser.
Flere store aktører har måtte betale dyrt for å oppgi ukorrekte førpriser i forbindelse med salg for at sluttkunder skulle oppleve rabattene høyere enn realiteten. Og ifølge forbrukertilsynet er dette en av de vanligste feilene de kommer over ved tilsyn av nettbutikker.