Meny

Forbrukertilsynets føringer om prismerking

Flere store nettbutikkaktører har måtte betale større summer i gebyr, på grunn av villedende markedsføring i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday.

Her er det du bør vite før vi møter den travleste salgsperioden

  1. Merker du dine produkt som "billigst", "rimeligst", eller til "laveste pris", så må dette stemme. For at man skal kunne påstå noe slikt, så må man kunne bevise at det. Det betyr at du må ha gjennomført prisundersøkelser som kan vise frem at dine produkter faktisk er rimeligst.
  2. Sørg for at oppgitt førpris er reell. Forbrukertilsynet legger til grunn at det er den laveste førprisen varen har hatt i perioden før salg og at varen må være solgt til førprisen i tilstrekkelig omfang.
  3. Vær tydelig på hvor lenge salget varer. Dette for å unngå at sluttkunder oppfatter markedsføringen villedende.
  4. Skill tydelig mellom varer som er på salg og varer som har ordinær pris

Dette er et kort sammendrag av veiledningen til forbrukertilsynet, men vi vil anbefale alle våre kunder til å sette seg inn i forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring her.

Disse tre punktene bør du tenke på i forberedelsene mot Black Friday og i den generelle driften.

  • Tydelig prismerking på produktene i din nettbutikk
  • Oppgi totalpris inklusiv gebyrer, avgifter og tillegg
  • Oppgi riktig førpris

Brudd på de overnevnte reglene er i strid med markedsføringsloven, og kan føre til stans av salgs og rabattmarkedsføringen din og i verste fall få store økonomiske konsekvenser.

Flere store aktører har måtte betale dyrt for å oppgi ukorrekte førpriser i forbindelse med salg for at sluttkunder skulle oppleve rabattene høyere enn realiteten. Og ifølge forbrukertilsynet er dette en av de vanligste feilene de kommer over ved tilsyn av nettbutikker.

Relaterte artikler

Smidig og automatisert regnskap med Shopify og DNB Regnskap

Smidig og automatisert regnskap med Shopify og DNB Regnskap

Driver du en nettbutikk på Shopify-plattformen, og vil gjøre regnskapsprosessen smidigere og mer automatisert? Da er du på rett sted! Velkomm...

Ønsker du nye og flere kunder?

Ønsker du nye og flere kunder?

Selvfølgelig gjør du det!
Her kommer noen råd du kan ta med deg inn i arbeidet med din nettbutikk.

Vurderer du Lipscore?

Vurderer du Lipscore?

Lipscore er et effektivt verktøy for å samle inn autentiske tilbakemeldinger fra kundene dine om både produkter og handleopplevelse. Ved å...

Unimicro Nettbutikk har nå integrasjon mot Mailchimp

Unimicro Nettbutikk har nå integrasjon mot Mailchimp

Vi har lansert en integrasjon mot Mailchimp, som er en av verdens største markedsplattformer for nyhetsbrev.

Endelig kan vi presentere en standardisert netthandelsløsning for deg!

Endelig kan vi presentere en standardisert netthandelsløsning for deg!

Vi har tatt en prat med Silje Skotvoll og Per Ove Brandsæter rundt arbeidet med standardiseringen av Unimicro Nettbutikk.

Guide til optimale søkeord

Guide til optimale søkeord

Her har vi samlet noen veldig enkle tips til hvordan du kan finne gode søkeord det er lurt å vektlegge i innholdet på nettstedet ditt.

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?

Vi har gleden av å introdusere ny funksjonalitet for de som ønsker å få flere nyhetsbrevfølgere. Hvis du har nyhetsbrevmodul i k...

Slik jobber vi

Slik jobber vi

Unimicro Nettbutikk har profesjonelle designere, digitale rådgivere, prosjektledere og utviklere som alle elsker å levere løsninger som gir e...