Hvorfor standardiserer dere netthandelsløsningen?
I Unimicro Netthandel har vi en drøm og et ønske om å bidra til en mer rettferdig verden ved hjelp av teknologi. Vi har hevet standardløsningen vår betraktelig med funksjoner som vil gi flere muligheten til å lykkes med sin nettbutikk uten at det koster mer enn det smaker.
«Vi ønsker rett og slett å gjøre det enklere å lykkes med nettbutikk» legger Silje til.
Silje Skotvoll, Digital Rådgiver - Unimicro Netthandel
Det er selvfølgelig fortsatt slik at enkelte nettbutikker vil kreve egenart og tilpasninger, men standardiseringen av systemet har ført til at alle kundene våre får det beste utgangspunktet.
Det er vel dette som er årsaken til at vi har startet dette arbeidet. Kundene våre skal få mer i grunnoppsettet, samtidig ser vi at dette også krever litt mer hjelp og veiledning i starten for å få gode og automatiserte rutiner. Gjennom tett samarbeid med kunder har vi en gjennomtenkt strategi for god navigering til produktene og med et søk som ser ut som en million dollar.
Hvordan har dere jobbet med standardiseringen?
Det er mange som er involvert i et slikt prosjekt, kundene og deres behov er selvfølgelig den viktigste driveren. De som har jobbet mest med prosjektet er to UI designere, vi to som konsulenter og et utviklingsteam bestående av 3 frontend utviklere og 4 fullstack utviklere. I tillegg har vi hatt tre fra kundesenteret vårt som har laget helt ny kundedokumentasjon underveis.
Vi ruster nettbutikkløsningen vår for at den skal fungere like bra mot Unimicro V3 som mot DNB Regnskap, Sparebank 1 Regnskap og Unimicro. Dette betyr at vi også har lagt mer til rette for at kundene skal kunne jobbe effektivt i portalen med innhold. Innholdsarbeid tar mye tid, og på dette området tror vi det vil skje mye på teknologi fronten i løpet av kort tid. Både i form av bedre delingsteknologi, men også fordi det blir mer standardisering på utveksling av formater.
Hva vil dere trekke frem?
Det første vi vil trekke frem er en fremside med mange gode promoteringsflater, både for enkeltprodukt, kampanjer eller varegrupper. Det er en forside som gir stor fleksibilitet for å ha en aktiv nettbutikk tilpasset årets ulike faser.
Det er viktige å ha en forside det er enkelt å kunne snu rundt på i forhold til det som er viktig i den årstiden man er inne i. Det at vi har fått på plass en utsjekk der sluttkundene kan velge når og hvor de vil ha varen levert er også en viktig faktor til at vi ser økt konvertering for de nettbutikkene som har tatt denne delen av utsjekken i bruk.
Vi har en stor andel av butikker som selger mest til sine forhandlere. Ofte kombinerer disse salg til forretninger og privat personer i samme nettbutikk. Dette fungere helt fint opp til et vist nivå, men sett fra vårt perspektiv er dette to helt ulike tilnærminger til handleprosessen. I privatmarkedet skal man gi kunden trygghet og friste nok til å utløse en handel, i en forhandlers verden skal man ha effektive innkjøpsprosesser. I vår løsning har vi støtte for at ulike kundegrupper kan ha ulike betalingsalternativer i utsjekken, samtidig.
Vi har lagd en helt ny handleliste, disse handlelistene kan bedriftene som handler i nettbutikken skape selv. Eier av nettbutikken kan også skape slike handlelister for sine kunder så får de nesten en butikk i butikken med sitt utvalg av varer.
Selv om handlelisten er helt unik for akkurat den kunden som er pålogget, har vi muligheter for at den som administrerer netthandelsløsningen kan legge inn produkter i toppen for promotering. Det er muligheter for å gruppere produkter i den etter varegrupper eller kategorier. Det er til og med mulig å klikke på en varelinjen i listen for å se siste ordrer hvor man bestilte denne varen!
Løsningen har gitt et enormt løft for noen av Norges største restauranter og hvordan de kan gjøre sitt innkjøp. Handlelisten er tilpasset akkurat deres meny, den som kjøper inn kan legge inn antallet man pleier å bestille av ulike produkter. Samtidig kan man se over siste innkjøp eller innkjøpsfrekvensen av produktene. Det har virkelig forenklet hverdagen og er et eksempel på hvordan vi, nettbutikkeier og deres kunder har jobbet sammen for å utvikle et effektivt digitalt innkjøp.
På tampen, har dere noen gode råd til de som ønsker å ruste nettbutikken sin for fremtiden?
Jula varer helt til påske sies det, men da må jo påsken vare til jul?! Skal nettbutikkene selge mer varer til jul, Black Friday og til høsten må forberedelsene starte nå. Vi opplever at mange av kundene våre skrur på denne knappen i september/oktober. Da er man strengt tatt litt seint ute, så å starte tidlig, samt legge en plan er lønnsomt. Kanskje ha et møte med oss for å se på hvilke muligheter man har til å gjøre enkle eller større endringer i nettbutikken kan være lurt å gjøre allerede nå før sommeren. Ta kontakt!