Er du målrettet nok og har et bevisst forhold til arbeidet du legger ned, eller er det tilfeldigheter som preger dine avgjørelser?
De som lykkes med nettbutikk er de som har et ønske om å skape verdi for målgruppen sin.
Grunnen til at kunden kommer til din nettbutikk kan være:
- Få inspirasjon
- Sammenligne priser
- Gjennomføre et kjøp
- Gjør research
Hvilke behov løser dine produkter eller tjenester? Svaret på dette spørsmålet bør være avgjørende for måten du snakker med din målgruppe på.
Du treffer bare når du vet hvor målet er
Jo mer du vet om målgruppen din, desto enklere er det å treffe kundene med ditt buskap. Markedet er enorm stort, og du kan tjene mye på å tørre å spisse målgruppen din. Da vil markedsføringen du gjør kunne ha større effekt. Har du noen gang sittet i en stor forsamling, på foredrag eller forelesning og følt at foredragsholderen snakket direkte til bare deg? Hvis ja, da var du sannsynligvis midt i målgruppen til vedkomne.
Er du en god selger?
Snakker du bare om produktdetaljene? Eller snakker du også om egenskapene som kan bety noe for kunden?
Som kunde ønsker du gjerne å vite hvor mye tid et produkt kan spare deg for, hvilken effekt produktet kan ha, se eller lese om resultater og andres erfaringer.
Har du noen gang tenkt over hvorfor en kunde skal velge din nettbutikk, fremfor konkurrentens? Har du noen fortrinn du kan fremheve? Ditt fortrinn kan være så enkelt som at du tilbyr video av varen, tips og triks og innhold som skiller deg fra konkurrentens.
Kjøpemønster avhenger ofte av hva som skal kjøpes. Skal du kjøpe en bok er dette såre enkelt. Du har fått en bokanbefaling av en venn, går rett inn og finner den bokhandelen som har akkurat den boken til en billigst mulig penge.
Men skal du kjøpe en ny støvsuger, og ikke vet hva du vil ha, da må det gjøre mer research. I research fasen er det store sjanser for at du ender hos en nettbutikk som har skrevet en form for artikkel eller annonse hvor du er i målgruppen. En artikkel som er skrevet for noen med lite peiling og som trenger hjelp til å finne riktig produkt. Har du slikt innhold i din nettbutikk?
Produktomtale er også noe man som sluttkunde benytter seg av i en research fase. En kommentar som sier at denne støvsugeren ikke fungerer spesielt bra på tepper, ville for en med teppegulv spart seg for feilkjøpet og en retur-situasjon.
Konkrete tiltak du kan gjøre sammen med oss i Unimicro Netthandel for å nå frem til din målgruppe.
• Bruk Blogg/Aktuelt området ditt aktivt for innhold om produkter og tjenester rettet mot målgruppen din. Dette kan på sikt øke konverteringen og bety mye for trafikken inn i din nettbutikk.
• Google shopping tilgjengeliggjør produktene dine i en søkemotor hvor det daglig gjennomføres mer enn 50 millioner søk daglig.
• Produktomtaler via LipScore, for å øke kunnskapen om produktene dine.
• Chat integrasjon som gir kundene mulighet til direkte-dialog med deg fra nettbutikken din for økt trygghet og tilgjengelighet.
• Facebook product feed / Instagram shopping gir deg mulighet til å nå ut til enda flere potensielle kunder med dine produkter og tjenester.