Så hvordan kan netthandelseiere imitere den fysiske selgeren i sin nettbutikk?
Netthandelsbransjen er i stor vekst, dette skyldes selvsagt flere ting, men at tiden har blitt mer verdifull for enkeltmennesket er ikke en ukjent faktor. Dette betyr at for mange har nettbutikken erstattet den fysiske butikken på hjørnet. Det er snart ingen begrensning på hva vi kan klikke hjem fra nett, og til og med få satt på døra bare timer senere.
Dette er en utvikling netthandelsbransjen må være med på. De må utvikle seg slik at det spiller i takt med brukervanene og kundenes behov. Å sammenligne nettbutikken med en fysisk butikk er derfor en god start.
Mange kunder er også helt bevisst når de entrer en nettbutikk, de vet ofte hva de skal ha. Disse kundene ville oppsøkt betjeningen i en fysisk butikk og spurt om hjelp, fremfor å gå i hyllene å lete. I nettbutikken er dette kunder som forventer å kunne søke direkte etter et spesifikt produkt. De forventer å få gode og relevante treff på søkene, som gjør at de kan klikke varene rett i handlekurven. De er også på et sted i kjøpsprosessen som oftere fører til kjøp enn de kundene som sier "nei takk, jeg bare titter."
Smarte søk gir økt konvertering
En søkefunksjon i dagens nettbutikker må derfor være intelligent, den må kunne begynne å vise produkter straks kunden har skrevet inn få tegn. I tillegg må den kunne vise artikler, sider og kategorier som den tenker at kunden vil se. Hvis man har et søk som gir kunden en følelse av å finne det den leter etter raskt, vil også konverteringen øke betraktelig.
Som nettbutikkeier må man være bevisst på dette, og legge til rette for at kundene skal finne frem til de produkter og tjenester dere leverer. Dette er den viktigste servicen man kan yte kundene sine i en nettbutikk, nettopp fordi dette steget i salgsprosessen er så viktig for konverteringen. Kundene deres har ofte ikke tid til å lete gjennom et stort produktsortiment i jakten på det de trenger. De vil kun lete etter søkefeltet.
Vårt viktigste råd; la søkefeltet være godt synlig, både på mobil og desktop, og sørg for at det er så smart at kundene finner alt de ønsker i et søk.
Vi har nettopp lansert vårt største og smarteste søk noensinne, og dersom du ønsker å yte enda bedre service til dine kunder - ikke nøl med å spør oss om råd.
Send oss en mail på salg@unimicroweb.no og vi tar kontakt med deg.