“Søkesnippen” i Google og Meta description
Søkesnippen er den beskrivende teksten som følger med et søkeresultat.
Denne teksten ønsker folk å endre på, og det er en seiglivet myte at denne hentes kun fra feltet meta beskrivelse.
Som oftest er det google selv som bestemmer denne og den forandrer seg basert på hvem som søker og hva som søkes på:
De ignorerer ikke feltet, men om søkesnippen ikke stemmer overens med det du har satt inn som meta beskrivelse - så er det dette som er grunnen.
Du kan lese mer om dette her: How to write Meta Descriptions
Søkeord - Meta Keywords
Søkemotorer (Google og Bing) ignorerer dette feltet fullstendig og Google har gjort det siden 2009. Så å fylle inn gode “keywords” vil ikke ha noen effekt på rankingen din eller søk i de mest populære søkemotorene.
Dette er fordi det er altfor mange websider som misbrukte dette i sin tid og satt opp konkurrentenes produkter i sine søkeord. Du kan lese mer om dette her: Google does not use the kaywords meta tag in web ranking
Om du vil lese mer om hvilke meta felter Google bruker kan du lese her: Meta tags Attributes that google supports
(Her vil du også se at meta keywords ikke er brukt)
Er nettbutikken søkeoptimalisert?
SEO er i vinden som aldri før og det er ikke så rart - det har en direkte innvirkning på bunnlinjen. Finner ikke sluttkunde nettbutikken din, så blir det heller ikke salg.
Men du kan teste i Google Chrome hvor god SEO optimalisering vi har og dette gjør du på følgende måte:
- Høyreklikk på siden din i Google Chrome
- Velg “Inspiser”
- Velg “Lighthouse” sin fane.
- Velg mobil eller PC. (Det er forskjellige rapporter her)
- Velg “SEO” for å teste søkemotoroptimaliseringen.
- Analyser siden.
Her kan man finne ut om det er ting med siden som f.eks: linker som ikke fungerer.
Samt man vil få en SEO score basert på Google sine kriterier som er satt.
Men husk at dette ikke er alle faktorene som måles her - men det gir en god pekepinn på hvordan google ser siden din.