Meny

Levere en ordre med frakt

Når kunden henter produktene selv, eller når leveringen skjer uten transportør, registrerer du leveringen med funksjonen Lever uten sending. Da blir ordren satt som levert i systemet, og du kan skrive ut pakkseddel til kunden.

 


 

1. Åpne ordren

1. Gå til Salg i venstremenyen og klikk på Ordre

2. Åpne ordren du skal sende

3. Klikk på Lever enheter i toppmenyen eller gå til fanen Levering

4. Stå på Lever og send 

5. Sjekk at leveringsadressen er korrekt

Frakt.png

2. Registrer enheter

1. Skriv inn emballasjemål og vekt for kolliet

  • Maks vekt: for eksempel kan Pakke i postkassen ikke overstige 5 kg

  • Maks lengde, bredde eller høyde: pakken må ligge innenfor grensene til transportøren

  • Volum: store pakker med lav vekt kan regnes som tyngre fordi prisen beregnes ut fra hvor mye plass pakken tar (dm³)

2. Velg hvor mange av hvert produkt som skal sendes i kolliet

3. Klikk på Pakkseddel for å skrive ut

4. Klikk på X hvis du vil fjerne produkter fra sendingen

5. Klikk på Legg til ordrelinjer for å legge tilbake produkter du fjernet ved en feil

6. Klikk på + for å opprette et nytt kolli hvis ordren skal deles i flere kolli

Enheter.png

3. Velg frakttjeneste

1. Klikk på ønsket frakttjeneste i listen, for eksempel Pakke til hentested

2. Velg hentested

3. Velg DirectPrint i feltet Skriv ut hvis du har avtale med Logistra og vil skrive ut etikett

4. Klikk på Lagre for å opprette sendingen uten å overføre til transportør

5. Klikk på Lagre og overfør for å opprette sendingen og sende den til transportør samtidig

Pakke til hentested.png

Eksempel - Pakke i postkassen

Hvis du velger Pakke i postkassen, kan prisen være utilgjengelig fordi sendingen overstiger maksgrensen på 5 kg. Du kan også velge Forenklet utlevering. Da leveres sendingen utenfor døren hvis den ikke får plass i postkassen.

Pakke hjem i postkasse.png

4. Lagre og overfør

1. Når du klikker på Lagre og overfør skjer tre ting:
  • Fraktetiketten skrives ut automatisk hvis du har avtale om DirectPrint

  • Faktura opprettes i regnskapet

  • Leveringsstatus endres fra Registrert til Sendt, og ordrestatus endres til Faktura under behandling

2. Når ordren er sendt, vises feltet Levert

  • Klikk på til høyre for å slette sendingen

  • Klikk på på enhetslinjen for å se sporing, åpne sendingen hos transportør eller hente fraktbrev via Logistra Cargonizer

Lagre og overfør.png

5. Når alt er sendt

Leveringsstatus er Sendt

Ordrestatus er Fullført

Fullført.png

"Er

Er du interessert i å vite mer?

Ta kontakt med oss på e-post.: support@netthandel.unimicro.no, eller skriv til oss via vårt
kontaktskjema. 

Kontakt oss