Meny

Lag Google Shopping annonser

Ønsker du å vise frem produktene dine direkte i søkeresultater, på YouTube og i Googles Shopping-fane?

Med UniMicro sin Google Shopping-modul kan du koble nettbutikken direkte til Google Merchant Center, slik at produktene dine automatisk blir tilgjengelige for annonsering i Google Ads.

 


 

Hva er en Shopping annonse?

En Google Shopping-annonse viser produktet ditt med bilde, tittel, pris, eventuell frakt og navnet på nettbutikken. Annonsene vises blant annet i Google Søk (Shopping-fanen), YouTube og på partnernettverk. De gir høy synlighet, spesielt for produkter med konkurransedyktig pris og tydelig bilde.

Google shopping ads.jpg

 


 

Hvordan komme i gang med Google Shopping annonsering? 

1. Opprett en Google Ads-konto

Google Ads er annonseplattformen der du oppretter og styrer kampanjer. Du trenger en aktiv Google Ads-konto før du kan annonsere.

🔗 Opprett Google Ads-konto

 

2. Opprett en Google Merchant Center-konto

Google Merchant Center brukes til å laste opp produktinformasjon til Google. Her lagres produktdata fra nettbutikken, og katalogen kobles senere til Google Ads-kontoen.

UniMicro har en integrasjon som automatisk sender produktdata til Merchant Center. Endringer i nettbutikken blir løpende synkronisert til Google – så lenge produktene oppfyller Googles krav.

🔗 Opprett Google Merchant Center-konto

 

3. Gi beskjed til UniMicro når kontoene er klare

Når både Google Ads og Google Merchant Center er opprettet, gir du beskjed til UniMicro, slik at vi kan fullføre integrasjonen. Dette kobler feeden fra nettbutikken til din Merchant Center-konto.

 

4. Overfør produkter til Google

Når integrasjonen er aktiv, kan du overføre produkter til Google via produkt katalogen. Produktene må oppfylle kravene i Google Shopping-policyen.

🔗 Les Googles krav til Shopping-annonser

🔗 Overfør produkt til Google Shopping og Facebook Product Catalog

 

5. Lag Shopping-kampanjer i Google Ads

Når produktene dine er synlige i Merchant Center og koblet til Google Ads, kan du starte annonseringen. De fleste nettbutikker bruker i dag Performance Max-kampanjer, som automatisk viser annonser på tvers av Googles kanaler: søk, display, YouTube, Gmail og Shopping.

Performance Max har erstattet eldre kampanjetyper som Smart Shopping og lokale kampanjer. Denne kampanjetypen kombinerer alle funksjoner i én løsning og inkluderer dynamiske Shopping-annonser, automatisk budstrategi og målretting basert på konverteringsmål og signaler.

Du kan opprette kampanjer selv i Google Ads eller samarbeide med et byrå.

🔗 Mer om Performance Max

🔗 Slik oppretter du Performance Max-kampanjer

 


 

Mer om shopping annonser i Google Ads

Google sine hjelpesider har Google Ads et eget område med mange hjelpeartikler innen dette tema:

Google help.jpg

1. Under fanen Kunngjøringer kan du holde deg oppdatert og lese om nye funksjoner og kunngjøringer fra Google Ads Hjelp 

2. Gå til Kunngjøringer → Kampanjer - så finner du info om ulike kampanjer

3. Her finner du også Performance Max kampanjer - som du kan lese mer om under bildet:

Google Ads Hjelp.jpg

"Er

Er du interessert i å vite mer?

Ta kontakt med oss på e-post.: support@netthandel.unimicro.no, eller skriv til oss via vårt
kontaktskjema. 

Kontakt oss